V úterý 7. října 2025 proběhla v Kulturním domě v Kladně konference K budoucnosti, kterou pořádala Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS) ve spolupráci se Střední pedagogickou školou a Střední odbornou školou Kladno. Setkání nabídlo inspiraci, data i praktické nástroje pro školy a pedagogy z celého Středočeského kraje, kteří chtějí rozvíjet kvalitu odborného vzdělávání.
Konference proběhla v rámci projektu K budoucnosti, který dlouhodobě propojuje školy, firmy a odborníky s cílem rozvíjet praktické dovednosti a motivaci mladých lidí napříč obory.
V programu zazněly výsledky výzkumu agentury Ipsos, prezentace nových metodik prevence školního neúspěchu i zkušenosti odborníků z praxe a partnerských škol. O mezinárodní pohled se podělila Katrine Puge z Aarhus University, která se dlouhodobě věnuje evaluaci projektu. Součástí konference byla také prezentace úspěšných studentských projektů, které dokazují, že odborné vzdělávání může být cestou k seberealizaci, tvořivosti i profesnímu růstu.
„Tento projekt ukázal, že když mladým lidem dáme šanci, důvěru a kvalitní podporu, dokážou věci, které nás přesvědčí víc než jakákoli čísla.
Za každým výsledkem stojí konkrétní člověk – student, učitel nebo mistr – který se nebál udělat krok vpřed.
Společným úsilím se podařilo posunout odborné vzdělávání z tabulek do reálného života – do dovedností, sebevědomí a nových šancí stovek mladých lidí.
A to je důkaz, že investice do vzdělávání se vždy vrací – v podobě inspirujících, schopných a sebevědomých lidí,“
uvedla Lenka Klopcová, manažerka projektu K budoucnosti.
Gabriela Vondrušová, ředitelka Nadace rozvoje občanské společnosti, k průběhu konference dodala: „Bylo inspirativní slyšet, že školy mají chuť sdílet nejen to, co se daří, ale i co se nedaří. Právě díky takové otevřenosti se může odborné vzdělávání posouvat dál.
Zároveň je vidět, jak velký význam má, když si studenti mohou vyzkoušet praxi a tvořit vlastní projekty. Tyto zážitky a zkušenosti jim dávají chuť se rozvíjet.
A také že data, například ze studie Ipsos, pomáhají školám zasadit jejich vlastní zkušenosti do širšího kontextu.“
Za podporu děkujeme Villum Fonden a Středočeskému kraji.